18 Mart 2009 Çarşamba

Bakara ; 30-31-32

(30) Hani Rabbin, meleklere: "Ben yeryüzünde muhakkak bir halife yaratacağım" demişti de, melekler: "Aaa! Yeryüzünde bozgunculuk yapacak, kan dökecek birini mi yaratacaksın? Biz seni hamdinle teşbih eder ve seni takdis ediyoruz" demişlerdi. Allah da onlara "Muhakkak sizin bilmediğiniz şeyleri ben bilirim" buyurdu.

Halife: Asilin yerine geçen vekil manasınadır. Musa aleyhisselâm kardeşi Harun aleyhisselama benim yerime geç manasında hilafet kelimesini kullanmıştı.

Allah (c.c.)'da yer yüzünü imar etmek, insanları Allah'ın kanunlarına göre yönetmek üzere yaratığı Adem ve neslini halife olarak yaratacağını meleklere söyledi.

Melekler Allah'a olan ibadetlerine devam edeceklerini, kan dökücü birini niçin yaratacağını sorarlar Rablerinden. Allah (c.c.)'da onların bilmedikleri olduğunu, bilmedikleri konuda konuşmamaları gerektiğini hatırlatır.

"Yeryüzünde bir halife yaratacağım" cümlesinden Hz. Adem yaratılmadan önce yeryüzünün yaratıldığını öğreniyoruz. Hz. Adem yeryüzünde Allah'ın halifesi olarak yaratıldı. Papazların dediği "Hz. Adem cennette yasak meyveyi yemeseydi şimdi biz cennetteydik" sözünün yanlış olduğunu haber veriyor.

Allah (c.c.) herşeyi bilmesine rağmen meleklerine sorması bize istişareyi öğretmektedir. Rabbimizin istişareye ihtiyacı yoktur. Bize öğretmek için. En iyi bildiğiniz konularda karar vermeden önce siz yine de istişare ediniz.

Miraç gecesinde Peygamberimiz Hz. Musa ile namaz konusunu görüşmüş ve Hz. Musa'nın tavsiyesine uymuştur. Gerçi bir kısım geri zekâlılar "Benim peygamberim Yahudiler' in peygamberine danışmaz" demişler ve bu konuda bu hadisi inkâr eden risaleler yayınlamışlardır.

Rabbimiz melekleriyle, Efendimiz Hz. Musa aleyhisselamla istişare ederek bize de istişareyi öğretiyor.

Âlim huzurunda itiraz edilmeyeceğini de öğretir. Kehf sûresinde Musa aleyhisselam ile Hızır arasında geçen yolculuk esnasında Musa'nın (s.a.v.) hep itiraz etmesi ayrılmalarına sebep oldu.

Şeytan, Allah'ın "Âdem’e secde et" emrine uymaması ve "Ben ondan daha hayırlıyım" demesi üzerine kıymete kadar laneti haketmiştir.

Büyükler huzurunda itiraz yok. Anlamadığı konuda açıklama istemek vardır. Şeytan itiraz etti. Melekler ise açıklama istedi.

İnsanların bir kısmının haksız yere kan akıtması bütün insanlığın kötü olmasını gerektirmez.

Ademin neslinden âlemlere rahmet olan nice peygamberler gelmişler ve insanlara adaletin ne olduğunu öğretmişler.



(31) ve Allah, Âdem’e isimlerin hepsini Öğretti. Sonra onları meleklere göstererek "Eğer doğru sözlü iseniz, bunları bana isimleriyle haber veriniz" dedi.



(32) Melekler de: "Seni tenzih ederiz, senin bize öğrettiklerinden başka bizim hiçbir bilgimiz yok. Sen gerçekten herşeyi bilen hüküm ve hikmet sahibisin" dediler.

1 yorum:

  1. Hz. Peygamber (sav) buyurdu ki: "Her şeyin bir şevki vardır. Her şevkin de bittiği bir zaman vardır. (Yapacağı işe karşı bu şevki) duyan kişi işini yaparken mutedil hareket eder ve bu itidali devam ettirirse, muvaffak olacağını ümid edin, (çünkü bu şekilde takibine devam edebilir). Şayet (aşırılığa düşerek dikkat çekmiş ve) parmakla gösterilecek hale gelmişse, ona itibar edip (salihlerden) saymayın."

    YanıtlaSil