24 Şubat 2009 Salı

Besmele

Rahman ve rahîm olan Allah'ın adıyla;
Sabahleyin hayata gözlerimizi açarken euzu-besmele ile açarız. Abdestimize euzu-besmele ile başlarız. Kur'anı kerimimizi okumaya başlarken euzubesmele çekeriz.
Rabbimiz Nahl suresinin 98 nci ayetinde "Kur'an okuduğunda kovulmuş şeytandan Allah'a sığın" ayetiyle Kur'an okumaya başlarken euzu çekmeyi bize tavsiye etmiştir.
Kur'anı kerimin çeşitli sure ve ayetlerinde geçmiş peygamberlerin hangi durumlarda Allah'a sığındıklarını haber vererek bizimde aynı durumlarda kendisine sığınmamızı işaret etmiştir. Mümin suresinin 27 nci ayetinde ahirete inanmayan kendini en büyük kabul eden Firavunvari insanlardan Allah'a sığınmamıza işaret edilmiştir.
İslam’ı tebliğ ederken kafirlere karşı konuşma üslûbunda istihza, ala¬ya alma, en önemli konuyu mizaha dönüştürmekten Allah'a sığınmamıza işaret edilmiş. Muhalifler Hz. Musaya sen bizimle dalga mı geçiyorsun dediklerinde Hz. Musa: "cahillerden olmaktan Allah'a sığınırım" demiş ve istihzanın cahil insanların âdeti olduğuna işaret etmiştir.
Hud suresinin 47. ayetinde ne istediğini bilmemekten Allah'a sı¬ğınmaya işaret edilmiştir. Ne istediğimizi, ne zaman isteyeceğimizi, kimden isteyeceğimizi çok iyi bilmeliyiz.
Meryem validemiz gibi tanımadığımız biriyle tenha bir yerde karşı¬laştığımızda zararından korunmak için Allah'a sığınacağız.
Yusuf a.s. gibi dünyanın en güzel kadını gözlerden uzak bir yerde kapıları kapattıktan sonra "gel" dediğinde tek sığınağımız Allah olacaktır ve ona sığınacağız.
Adalet konusunda suçlunun cezasını onun yakınına çektirerek "cezanın şahsiliği" kaidesini çiğnemekten Allah'a sığınmaya işaret eder. İslami bir devlette hâkimler davanın görülmesine başlarken euzu-besmele çekerler ve zulmetmekten Allah'a sığınırlar.
Mümin suresinin 56'ncı ayetinde ulaşılmaz hayaller peşinde koşanlardan Allah'a sığınmamıza işaret edilmiştir. Komünizm 1917 yılından 1990 yılına kadar Rusya’da uygulandı. Komünistlerin hayallerinde çizdikleri cennet yerine cehennemi bir hayatla karşılaştılar ve yetmiş yıl yürüdükle¬ri çıkmaz sokaktan geri döndüler. Yeni bir çıkmaz sokağa giriyorlar. Kapitalist ülkeler kendi sistemlerinin çıkmaz sokağında ilkokula kadar uyuşturucunun kol gezdiğini, orta öğretimde fuhuş yapmayana kötü gözle bakıldığını, her iki dakikada bir adam öldürüldüğünü, Aids’in lordlar ka¬marasına, senatosuna kadar yayıldığını gördü. Haşhaşın yetiştirildiği Afyonkarahisar ilinin gençlerine zarar vermediği halde Afyonkarahisar ilinden kapitalist ülkelere götürülüp buranın gençlerini zehirlediğini gördü. Yeni bir sistem arayışına girdi de yeni bir çıkmaza saplandı.
Biz ulaşılmaz hayaller peşinde koşanlardan Allah'a sığınırız. Şeytanın vesvesesinden, insanlardan olan şeytanların vesvesesinden hayırlı hizmetlere başladığımızda caydırıcı vesveseler sunmasından Allah'a sığınırız.
Kur'an okumaya başlasanız hiç hatırınıza gelmeyen çok önemli işler hatırınıza gelir. Namaz kılmaya başlasanız "Hemen şu iki rekâtı kıl, şu önemli işi hallet" gibi vesveseler gelir.
Allah için cihad faaliyetine girseniz çoluk çocuk, gelecek endişesi ve birçok korkunç olaylar gözünün önüne getiriverir şeytan ve şeytanın oyuncağı olan insanlar. İşte bunlar vazgeçirme çabalarına karşı euzu-bes-mele çekerek Allah'a sığınacağız. Ayetlere mana verirken Allah'ın murad ettiği manadan başkasını anlamaktan Allah'a sığınacağız. Rasulüne ters düşmekten Allah'a sığınacağız.
Kendi yanlış bilgilerimiz doğrultusunda ayetleri yorumlamaktan Allah'a sığınacak ve euzu-besmele çekeceğiz.
Önce demokrasiye sonra Kur'an’a iman edenler Kur'an’dan bazı ayetleri alıp kendine göre yorumlayarak "İslam ve demokrasi' adıyla kitaplar yazdılar. Aynı yoldan yürüyerek "İslam ve laiklik" "İslam ve Hümanizm", "İslam ve Kapitalizm" gibi kitaplar makaleler aynı yanlış yolun ürünleridir. Biz Euzübillahimineşşeytanirracim Bismillahirrahmanirrahiym diyerek Allah'a sığınıp tefsirimize başlıyoruz.
Bu Kur'andan bir ayet değildir. Nahl suresinin 98nci ayetinde Allah'a sığınmamız istenince peygamber efendimizde Euzü Billahimin-Eş-Şeytanir-Racim diye söylememizi öğretmiştir.
"Rahman ve Rahim Allah'ın adıyla" veya "Esirgeyen ve bağışlayan Allah'ın adıyla" diye terceme ettiğimiz Besmeleyle başlarım tefsirimize.
Allah'ın zikriyle, hamdiyle başlamayan, her önemli iş ve sözün sonunun kesik (bereketsiz, sevapsız) olduğunu bildirir Peygamber efendimiz ve buyurur. İbni Mace ile Ebi Davud da "Allah'ın hamdiyle" diye rivayet edilmiştir.
Besmelede Allah (c.c.)'ın güzel isimlerinden üç tanesiyle dilimizi tatlandırarak işimize, sözümüze başlıyoruz.
İnsanın ilk duyduğu, ilk gördüğü, ilk söylediği çok önemlidir. Allah (c.c.)'ın Peygamber efendimize indirdiği altı bin küsur ayet içinden ilk önce indirdiği hepsini kuşatacak bir emirdir, "Oku" Ünlü konuşmacılar halkın dikkatini üzerine çekecek ve de bütün konuşmasını özetleyecek cümlelerini başlangıçta söylerler.
Biz bu dünya yolculuğunda yürürken Bismillahirrahmanirrahim der ve yürürüz. Kralı, şahı, padişahı, devleti temsil eden yazı, sembol veya unvanla yürüyenlere yolda kimse zarar vermediği gibi zarar verenler cezalandırıldığı gibi bu dünya mülkünde biz mülkün sahibinin adıyla yürü¬rüz. Mülkün sahibi Allah'ı tanıyanlar mümine zarar vermezler. Tanımayanlar zarar vermeye kalkarlarsa bu dünyada cezasını çekmezse ahirette mutlaka çeker.
Rabbimiz "herşey Allah'ı teşbih eder de siz onların teşbihinden anlayamazsınız" buyurur.
Bismillahirrahmanirrahim deyip yürüyen insan "dağlar ile taşlar ile, seherdeki kuşlar ile" Allah'ı zikretmeye başlayan Müslüman’dır. Her şeyin Allah'ı zikrettiğini düşünmek, ona inanmak onlar gibi zikre katılmak eşya ile dost olmaktır.
Biz besmeleyle Kur'anı okumaya başlarız. Allah'ın kelamını yine Allah kelamıyla açarız. Allah'ın kelamını anlamada Allah’tan yardım iste¬riz.
Rahman ve Rahim isimleri Rahmet kelimesinden türemiştir. "Fazla harf fazla manayı gerektirir" kaidesine göre,
Rahman: bu dünyada mümin kâfir ayırımı yapmadan nimetler veren, hepsine peygamberler göndererek yol gösteren, kitaplar indirerek, akıl vererek iyiyle kötüyü, helalle haramı, açıklayan manasınadır.
Besmelede Rahmanı zikreden müminde bu dünyada mümin kâfir ayırımı yapmadan, hepsini Hz. Âdem’in çocuğu peygamber çocuğu olarak kabul eder ve onlara yardım elini uzatır. Haramlardan helallere, kötülük¬lerden iyiliklere rahmetle ince bir kalbin yanan sesi ve nefesiyle taşımaya çalışır.
Rahıym: Ahirette müminlere rahmetiyle muamele edip az amellerini çok kabul edip, günahlarını affedip cennetine koyarak rahmetini gösterendir. Ahzap suresinin 43. ayetinde "Mü'minlere çok Rahimdir" buyurur.

Besmelenin Ahkamı:

Neml suresinin otuzuncu ayetindeki besmele ihtilafsız Kur'andır, Yüzonüç surenin başındaki Besmeleler imamı şafiiye göre hem Kur'andandır, hemde o sureden bir ayettir. Hanefilere göre sure başlarındaki Besme¬leler ayettirler; ama sureden bir ayet değildir. Sure aralarını ayırmak içindir.
Malikilere göre Neml suresinden başkaları Kur'an’dan değildir. Onun için farz namazlarda fatiha ve diğer surelerden önce besmele okunmaz.
Şafiiler sure başlarındaki Besmeleyi sureden saydıkları için namazda besmelenin okunmasını da vacip kabul ederler.
Hanefiler sure başlarındaki Besmeleyi sureden saymadıkları için Fatiha ve diğer surelerden önce Besmele çekmek sünnettir derler.

2 yorum:

  1. yeniden başlıyoruz inşallah.
    worddden buraya aktarırken bazı yazım sorunları ortaya çıkıyor. arada lüzumsuz işaretler hasıl olmuş. kusura bakmayın...

    YanıtlaSil
  2. Günün Hadisi:

    "Resulullah (sav) buyurdular ki: "Ne fasık ne de mücahir (günahı açıktan işleyen) kimse için söylenen gıybet sayılmaz. Mücahir olan hariç, bütün ümmetim affa mazhar olmuştur."

    Ravi: Cabir

    AK

    YanıtlaSil